Update aankoop

Hè hè, het is er dan toch van gekomen. We hebben het oud gemeentehuis officieel gekocht! Het was een weg met veel hindernissen, maar het gevoel van rondlopen in ons nieuwe ‘huis’ kan nergens tegen op. We praten je graag bij over de afgelopen maanden, én over de komende maanden.

Midden februari. Het gebouw wordt te koop gesteld via FED-net, een veilingsite voor o.a. openbare gebouwen. Ik had al een oogje op het pand sinds het ter pacht kwam. Dat was financieel niet interessant, dus in de tussentijd werkte ik mijn businessplan verder uit en zocht ik naar een ander geschikt pand. Eerst ten noorden van Antwerpen, maar later ook in de buurt van Hemiksem. Het ene na het andere gebouw passeerde, maar niets waar we instant verliefd op werden. De ene keer was de handelsruimte te klein, de andere keer was de locatie toch niet ideaal, … Het leek niet voorbestemd. Tot we goed nieuws kregen: er werd geen pachter gevonden voor het oud gemeentehuis en het pand ging verkocht worden.

Medio februari 2022 kwam het gebouw op de markt, en lieten we alles vallen om deze mogelijkheid te onderzoeken. Een klein leger aan architecten, ingenieurs en aannemers werden uitgenodigd en bevraagd. Ook het financieel plan moest een serieuze upgrade krijgen. Dit was niet gewoon een horecazaak met een appartementje boven zoals we eerst hadden gepland. Na veel rekenen en veel morele steun durfden we dan toch: we brachten een bod uit. Met een bang hartje, want wie weet hoeveel zou er nog geboden worden? Alles kwam in een stroomversnelling, eind maart liep de veiling al af. Ons bod was weerhouden. We waren extatisch. En een beetje geshockeerd. Hebben we dit echt gedaan? Hebben we echt dit enorme, enigszins verkrotte gebouw gekocht?

De komende zes maanden spendeerden we aan administratie. Waar de bank ons voor ons bod zonder problemen het bedrag dat we nodig hadden wilden lenen, bleken er nog een heleboel haken en ogen aan hun plan te hangen. Ook via het veilingplatform liep het niet van een leien dakje. Daarnaast bleek er iets fout te zijn in de kadastrale legger. Maar na veel slapeloze nachten en een stevige portie flexibiliteit en out-of-the-box denken hebben we het toch voor elkaar gekregen: het Oud Gemeentehuis is van ons!

En nu? Nu is het tijd voor de renovatie! Volg onze avonturen via de website, Facebookpagina of Instagrampagina.